Mentorschap

Mentorschap

DOELSTELLING:

Voor veel ondernemingen ligt het voor de hand dat een stagiair/nieuwe medewerker wordt opgeleid door een persoon die expert is in de functie. Maar je vak kennen is niet hetzelfde als je vak overbrengen. In deze opleiding helpen we de “stielman” aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe hij of zij stagiairs/nieuwelingen kan onthalen en motiveren, hoe taken aanleren, evalueren en feedback geven.

 

Dit systeem biedt veel voordelen:

  • Voor de stagiair/nieuwe medewerker: snel en correct inwerken in de functie, vlotte opname in de groep, informeel leren van sociale competenties.
  • Voor de begeleider: meer zelfvertrouwen door de nieuwe verantwoordelijkheid en leren coachen van een collega.
  • Voor het bedrijf: hogere productiviteit, kleinere foutenmarge en vlottere communicatie binnen het bedrijf. Er ontstaat een “lerende” organisatie.

 

 

DOELGROEP:

Arbeiders die de opdracht hebben om een stagiair/nieuwe medewerker in te werken.

 

VOORKENNIS:

Geen voorkennis vereist.

 

INHOUD:

 

Oriëntatie:

  • Rol en taken van een mentor op de werkvloer.
  • Wat moet een mentor kennen en kunnen en hoe moet hij/zij zich gedragen?
  • Mentor versus chef.

 

Voorbereiding:

  • Gesprek met de opdrachtgever van de stagiair/nieuwkomer.
  • Beginsituatie van de deelnemer qua kennis en kunde inschatten.

 

Communiceren, het belang van tweerichtingsverkeer:

  • De kunst van het vragen stellen en actief luisteren.
  • Verbale en non-verbale communicatie.
  • Belang van culturele verschillen.
  • Volledige en duidelijke informatie.
  • Regels omtrent constructieve feedback.
  • Assertieve communicatie vanuit ik-boodschappen.
  • Omgaan met reacties en feedback.
  • Duidelijke instructies geven.

 

Structuur en logische opbouw van instructies:

  • Werken met introductieplan: geleidelijke en gestructureerde inwerking. Daarbij dienen de eigen werktaken geanalyseerd en geordend te worden om te komen tot een werkinstructiekaart.
  • Instructies geven: hoe doe je dat? Begrijpt de nieuwe collega wat er wordt uitgelegd? Feedback vragen. Werd de juiste kennis en kunde opgedaan die nodig is om de functie goed uit te oefenen?
  • Het proces van afwisselen tussen tonen of uitleggen, laten experimenteren en ruimte geven om de persoon zelf te laten oefenen. Geduldig en op de juiste wijze tips ter verbetering geven.
  • Aandacht hebben voor het “leervermogen” van de stagiair/nieuwe collega en de eigen aanpak aanpassen aan de manier van leren van de stagiair/nieuwe collega.
  • Duidelijke feedback geven over resultaat van het geleverde werk.
  • Van instructie naar coaching – zelfstandigheid van de medewerker bevorderen.

 

De opvolging van het geleerde in de werksituatie verzekeren:

  • Hoe controle inbouwen en checken of iemand zijn taak voldoende beheerst?
  • Structuur van motivatie en invloed op onthaal van stagiairs/nieuwe medewerkers.
  • Hoe iemand motiveren om veiligheidsvoorschriften na te leven?

 

DUUR:

1,5 tot 2 dagen

 

INSCHRIJVEN:

Inschrijven kan door ons een mailtje te sturen;

Vermeld zeker:

- titel, datum en locatie opleiding

- naam, functie, paritair comité, rijksregisternummer en geboorteplaats deelnemer.

LOCATIE

DATA

Regio Antwerpen

Nog geen sessie ingepland, mail ons, en wij gaan voor u op zoek!

Regio Brussel

Nog geen sessie ingepland, mail ons, en wij gaan voor u op zoek!

Regio Limburg

Nog geen sessie ingepland, mail ons, en wij gaan voor u op zoek!

Regio Oost-Vlaanderen

Nog geen sessie ingepland, mail ons, en wij gaan voor u op zoek!

Regio Vlaams-Brabant

Nog geen sessie ingepland, mail ons, en wij gaan voor u op zoek!

Regio West-Vlaanderen

Nog geen sessie ingepland, mail ons, en wij gaan voor u op zoek!

 

Organiseert u deze opleiding liever incompany?

 

Dat kan, het Fonds subsidieert dan 50% van de

opleidingskost!

Neem hiervoor contact op met Marjolijn Houben of Femke

Cornelissen.

Raadpleeg de spelregels voor een opleiding op maat

alvast hier.

COPYRIGHT © | ALL RIGHTS RESERVED

Last modification: 11/10/2017